Wat is feedback?
Feedback geven of ontvangen heeft alles te maken met persoonlijke ontwikkeling. Het gaat namelijk uitsluitend over veranderbaar gedrag. Heel wat anders dan een compliment of kritiek. To feed back betekent letterlijk elkaar terug voeding geven, een terugkoppeling aan informatie dus. Je houdt de ander als het ware een soort van spiegel voor, zodat deze zijn/haar gedrag duidelijk kan zien of andersom.
Het geven of ontvangen van feedback kan verschillende doelen hebben:
⭐️ Positief gedrag stimuleren
⭐️ Negatief gedrag te corrigeren.
⭐️ Relaties tussen personen te verduidelijken.
⭐️ Begrip voor elkaar en voor het eigen gedrag te vergroten.
🔸FEEDBACK ONTVANGEN🔸
Niet iedereen is even goed in het geven van feedback. Blijf als ontvanger ten alle tijden rustig en zoek zelf naar de kern van waarheid. Uiteindelijk beslis je zelf in hoeverre je je gedrag wil veranderen.
Als ontvanger van feedback:
⭐️ Concentreer je je op de boodschap en niet op de persoon!
⭐️ Zorg dat je de boodschap begrijpt
⭐️ Bedenk je dat de feedbackgever iets vertelt waar je iets van kunt leren.
Feedback of kritiek?
Te vaak wordt feedback verward met kritiek. Dat is jammer want feedback laat je eigen blinde vlekken zien. De blinde vlek is wat anderen wel zien, maar voor jouzelf onbekend is.
Luister goed
Om iets met de feedback te kunnen doen, is het belangrijk dat je deze begrijpt. Dit doe je door allereerst te luisteren naar de feedback. Concentreer je op de boodschap en niet op de persoon! Stel vervolgens vragen aan de feedbackgever. Bedenk dat de feedbackgever iets vertelt waar je iets van kunt leren. Ook als je denkt dat je de feedback begrijpt, is het belangrijk om te checken of je opvatting klopt. Mocht de feedback niet duidelijk zijn, dan is het belangrijk om door middel van vragen te achterhalen wat de ander precies bedoelt. Alleen als je de feedback goed begrijpt, kun je er wat mee doen.